Ποια είναι η επόμενη μέρα του ιστορικού «National Geographic»

Ποια είναι η επόμενη μέρα του ιστορικού «National Geographic»

Λουκέτο στο «ελεύθερο» έντυπο, επένδυση στα new media.

Η συντακτική ομάδα του περιοδικού «National Geographic» έχει αναθέσει στον φωτογράφο Στιβ ΜακΚάρι να εισχωρήσει στο Αφγανιστάν το 1984, όπου έχει ξεκινήσει ο πόλεμος με τους Σοβιετικούς. Ανάμεσα στις φωτογραφίες που στέλνει ο ΜακΚάρι βρίσκεται η φωτογραφία ενός 12χρονου κοριτσιού με διαπεραστικό βλέμμα.

Η φωτογραφία θα παραπέσει μέχρι τον Ιούνιο του 1985, ένας από τους συντάκτες του περιοδικού όμως θα τη βρει σε έναν σωρό φωτογραφιών και θα πείσει τους συνεργάτες του να τη βάλουν στο εξώφυλλο του περιοδικού.

Εκείνο το εξώφυλλο, με το κορίτσι από τον προσφυγικό καταυλισμό με τα ορθάνοιχτα καταγάλανα μάτια και το διαπεραστικό βλέμμα που κόβει την ανάσα θα έγραφε ιστορία. Τα μάτια αυτά θα άγγιζαν δισεκατομμύρια ψυχές σε όλο τον κόσμο και το πορτρέτο θα γινόταν κατά πολλούς η πιο διάσημη φωτογραφία της ανθρώπινης ιστορίας. «Η Μόνα Λίζα του Τρίτου Κόσμου», κατά κάποιους.

Και ένα σύμβολο στα χέρια του ΟΗΕ, εθελοντών, ειρηνιστών για τους πρόσφυγες, τα παιδιά των πολέμων, ένα σύμβολο για τα δικαιώματα των κοριτσιών και το σύμβολο του Αφγανιστάν στη ∆ύση. Οχι τυχαία, στα 125α γενέθλιά του (το 2013) το περιοδικό είχε κεντρική φωτογραφία το ίδιο πορτρέτο και τίτλο «Η φωτογραφία μπορεί να αλλάξει τον κόσμο».

Αυτό ήταν το «National Geographic» που έφερε τους περισσότερους από 60 εκατομμύρια αναγνώστες του πιο κοντά στην επιστήμη. Τους ταξίδεψε με τους οπτικούς του θησαυρούς σε μέρη που δεν είχαν την ευκαιρία να δουν ποτέ, τους άνοιξε τους ορίζοντες.

Οι καιροί όμως αλλάζουν. Το θρυλικό περιοδικό, σαν ένα από τα είδη που κινδυνεύουν με εξαφάνιση – πράγμα που αποτελούσε μέρος της θεματολογίας του – σημείωσε πτώση και παλεύει για επιβίωση μέσα σε ένα άκρως ανταγωνιστικό εκδοτικό οικοσύστημα. Το περιοδικό που ήταν γνωστό για το λεπτομερές περιεχόμενό του σχετικά με τη φύση, την επιστήμη και τις εμβληματικές φωτογραφίες έπεσε «θύμα» της ραγδαίας ανάπτυξης των ψηφιακών Μέσων. Ετσι, η Disney αποφάσισε να απολύσει και τους τελευταίους 19 συντάκτες, στηριζόμενη σε freelancers και να σταματήσει να πουλά την έντυπη έκδοση στα περίπτερα. ∆ιαθέσιμη θα είναι μόνο για συνδρομητές…

Το ερώτημα είναι ποια θα είναι η επόμενη μέρα για το περιοδικό. Ο διευθυντής του περιοδικού, Νάθαν Λαμπ, υποστήριξε προ μηνών ότι το brand επιχειρεί να εκμοντερνιστεί και σχεδιάζει να επενδύσει περισσότερο στα βίντεο στα κοινωνικά δίκτυα. Εξηγώντας το, είχε πει ότι η εταιρεία προσπαθεί να επεκτείνει το ψηφιακό της αποτύπωμα και ως εκ τούτου να συμπεριλάβει περισσότερα μικρής διάρκειας βίντεο που θα δημοσιεύονται σε πλατφόρμες όπως το TikTok και το Instagram Reels.

To σκεπτικό, σε ό,τι αφορά το Instagram για παράδειγμα, είναι ότι η επιτυχία (υπό την έννοια των εκατομμυρίων ακολούθων) του «National Geographic» στο κοινωνικό δίκτυο βασίζεται κυρίως στη δύναμη της εικόνας (φωτογραφίας) που φαίνεται να ταιριάζει με τη φιλοσοφία του NatGeo. Σε ό,τι αφορά δε το TikTok, οι ιθύνοντες του περιοδικού «είδαν» ότι τα βίντεο προκαλούν μεγαλύτερη αλληλεπίδραση με το κοινό, κάτι που τους έκανε να θεωρούν ότι πρέπει να δοθεί έμφαση σε αυτό, καθώς πιστεύουν ότι υπάρχει μεγάλο περιθώριο ανάπτυξης…

Ακολουθήστε το Dailymedia.com.gr στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι όλα τα νέα των media.